Gyermekpszichológus: Babázás 6 év felett
2013 április 11. | Szerző: Pinkscroll |
Gyerkőcünk elérte az alkotó korszakát. Még vannak órák, mikor elmélyülten babázik, de egyre sűrűbben derül fény arra, hogy nincsen „bezzeg” anyja a gyereknek, hisz nem tudunk az elszakadt kockás nadrágból mackót varázsolni, mitöbb „bezzeg” apja sem, mivel a világítás még mindig nem működik a babaházban.
Megkértük Törő Tímea gyermekpszichológust, írjon nekünk a 6 év feletti kislányok babázásáról:
forrás: http://pinkscroll.com/hu/content/jatssz
Milyen legyen a játék baba?
Tökéletesek azok a babák, melyeket 5 évesen ajándékoztunk számára, csupán a hozzájuk kapcsolódó játékok színesítésében kell gyermekünk segítségére lennünk. Amennyiben új játékot szeretnénk vásárolni, úgy a megszokott és szeretett típusokból bátran választhatunk drágább, kifinomultabb darabokat, a játék hevében már nem sérülnek úgy a babák, mint korábban. A megtestesített figura legyen inkább valóságos, mint meseszerű.
Hogyan babázzunk?
Az óvodáskor végén és a kisiskolás korban a gyerekek rajzaikkal, kézügyességükkel már szépen tudnak alkotó tevékenységet végezni a babázás terén is. De milyen kreatív játékot kapcsolhatunk a babázáshoz?
A babák ruhatárát saját készítésű ruhácskákkal, ékszerekkel lehet kiegészíteni. Két akadállyal nézünk ilyenkor szembe: egyrészt a gyermekeknek nem feltétlenül van türelmük a megtervezett ruha hosszadalmas megalkotásához, másrészt mi magunk sem feltétlenül állunk készen egy kristályokkal kirakott koronázási palást elkészítésére. A tervezgetés és az álmodozás többnyire kielégíti a kicsit fantáziáját és kreatív igényeit. Rajzoltassuk le velük álmuk öltözetét.
Só-liszt gyurmából a babaház konyhájának asztalára zöldségeket, kifliket lehet varázsolni. A szülők ilyenkor közös alkotásban merülhetnek el gyermekükkel, és ami talán a legfontosabb, az édesapáknak és a fiúgyermekeknek is jut szerep bőven a barkácsolás révén. (Ha mi magunk szülőként kétbalkezesek vagyunk, akkor is adjunk lehetőséget az alkotásra azzal, hogy a gyermekünknek az eszközöket és az alapanyagokat beszerezzük.) A gyerekek megélhetik a saját kezük által készített játékokkal való foglalatosság örömét, annak értékének elismerését. A játékhoz tartozó darabok elkészítése egy új minőséggel ruházza fel a játék örömét.
Értékeljük és örüljünk az elején talán kevésbé szép munkáknak is! Az elrontottnak hitt darabok sokszor arra is jók, hogy a „varrónőhöz”, „szerelőhöz” menjen vele a babafigura, vagy szülő-szerepet játszó gyermek. A mai világban erre azért is van szükség, mert életünk legtöbb területén általánossá kezd válni az „elromlott = dobjuk ki, vegyünk másikat, cseréljük le azonnal” szemlélet. A kijavítással, megszereléssel azt is megtanítjuk, hogyan lehet a jó dolgok megszületését, elkészülését kivárni, hogyan lehet helyrehozni, amit elrontottunk, és hogy mindez egy folyamat, fejlődés eredménye.
Elkerülendő
Nem szabad maximális esztétikai elvárásokat táplálni a gyerekek munkája felé. Fontos továbbá az is, hogy ne a siker-kudarc dimenzió mentén gondolkodjunk akkor, amikor a saját készítésű munkákat szemléljük.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: